Rasique Institute of Performing Arts is opgericht in 2013 door Prewien Pandohi-Mishre en Rishi Dhir. Door langdurig uitval van Rishi Dhir wordt het Instituut momenteel gerund door Prewien Pandohi-Mishre.

Rishi Dhir (nog te vertalen)

Rishi Dhir, based in Rotterdam (The Netherlands) sings the North Indian Classical Music, known as Khyal. He studied at the Rotterdam Conservatory, under guidance of Shri Koustuv Ray, where he was granted the Sangeet Prabhakar (Bachelor) Degree of Music. Later on, he took advanced training from Shri Nirmalya Dey, and was granted a Master’s Degree (M.A.)of Music. Along with that, he has worked intensively, following Masterclasses with i.e. Ustad Fayaz Khan(Tabla), Pandit Ajoy Chakraborty, Pandit Buddhadev Dasgupta, Pandit Biresh Roy, Pandit Hariprasad Chaurasia, Ustad Zia Fariduddin Dagar.

Rishi Dhir is a young upcoming artist who frequently performs in the Netherlands & abroad. Along with that, he works as a music teacher at the Rotterdam Music School (www.skvr.nl), Rotterdam Conservatory – Codarts University of Music (www.codarts.nl) and as a visiting professor at The Hogeschool Rotterdam. He continues to do research at the The Archives and Research Center for Ethnomusicology, Gurgaon, India. While Khyal being his speciality, he also renders the following genres : – Thumri & Dadra – Ghazal – Qawali – Bhajan

Prewien Pandohi-MIshre
Prewien Pandohi-Mishre is een zanger/ musicus uit Rotterdam die gespecialiseerd is in de indiase muziekstijlen Klassiek (Khayal), Lichtklassiek (Thumri, Ghazal) en Devotioneel (Kirtan, Bhajan). Hij zingt, componeert en speelt harmonium als solist en binnen enkele muziekformaties. Met zijn warme stemkleur en charismatische uitstraling weet hij in zowel kleinere intieme settings als grotere evenementen het publiek te bekoren en mee te nemen in zijn muziek.

De passie voor muziek ontwikkelde zich al op jonge leeftijd in zijn geboorteland Suriname (geboren in 1975), en het zette zich voort in Nederland, waar hij op zijn 11e naartoe verhuisde. In eerste instantie vormden devotionele indiase liederen (Bhajans en Kirtans) het repertoire dat in informele huiselijke kringen werd vertolkt. Al gauw volgde formele zangtraining op het SKVR en CODARTS in Rotterdam met als hoofdvak de Noord-indiase muziekstijl Khayal. Daarnaast studeerde hij ook Civiele Techniek aan de TU Delft.